Mada clinics Madagaskar - Reisverslag uit Blokzijl, Nederland van Anne Wijk - WaarBenJij.nu Mada clinics Madagaskar - Reisverslag uit Blokzijl, Nederland van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

Mada clinics Madagaskar

Door: Anne van der Wijk

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Januari 2015 | Nederland, Blokzijl

Mada Clinics Madagaskar

Mijn naam is Anne van der Wijk. 1 februari vertrek ik naar Madagaskar om daar voor 2 maanden als vrijwilliger te werken . Ik zal werkzaam zijn als verpleegkundige. Al jaren heb ik een droom om als verpleegkundige te werken in een ontwikkelingsland. Eind juni 2014 heb ik mijn diploma voor een post HBO international public health behaald. Deze eenjarige opleiding is een specialisatie van verpleegkunde specifiek gericht op ontwikkelingshulp.

Madagaskar is een eiland dat aan de oostkust van Afrika ligt. Het eiland is 1500 km lang en is
erg bijzonder omdat het een geheel eigen evolutionaire ontwikkeling doormaakt. 70% van de
bevolking leeft onder de armoede grens en veel mensen hebben geen toegang tot medische hulp.

Mada clinics is gevestigd in het noorden van Madagaskar. Het gebied is geïsoleerd en moeilijk bereikbaar. Mada clinics is de enige organisatie die gratis medische hulp aanbiedt aan de lokale bevolking. Het ziekenhuis is een kleinschalig primitief ziekenhuis, dat samenwerkt met lokale medicijnmannen. Het ziekenhuis draait voornamelijk op donaties van vrijwilligers en bedrijven.

Mada clinics is 9 jaar geleden opgezet door Ben Shipley. Hij is een Amerikaan van origine en heeft in Madagaskar een bestaan opgebouwd, daar heeft hij een vrouw ontmoet en kinderen gekregen. Doordat hij daar al 9 jaar woont en leeft, heeft hij een innige vertrouwensband opgebouwd bij de lokale bevolking. Vertrouwen van de lokale bevolking in het ziekenhuis is essentieel om de gezondheid te verbeteren.

Een van de grootste gezondheidsproblemen zijn vrouwen en baby’s die sterven voor, tijdens en na de bevalling. Vrouwen krijgen in een te korte periode meerdere kinderen waardoor complicaties optreden. Ook malaria, ongevallen en onbehandelde SOA’s vormen een groot probleem. Een belangrijk onderdeel van het werk in het ziekenhuis is voorlichting en educatie.

Om Mada Clinics te steunen heb ik een bankrekening geopend om donaties te kunnen ontvangen. Ik betaal zelf mijn reis- en verblijfkosten. Door de kleinschalig opzet gaat er geen geld verloren! Het geld wordt gebruikt voor medicijnen en geneesmiddelen. Graag ontvang ik uw bijdrage op
NL23 RABO 0300 9839 48 t.a.v. A. van der Wijk.
Ontzettend bedankt voor uw donatie!

• 08 Januari 2015 - 10:05

Anneke Zeinstra:

He Anne super hoor, veel succes.