Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anne Wijk - WaarBenJij.nu Maleisië - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

Maleisië

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 September 2011 | Maleisië, Kuala Lumpur

Pff ik ben een beetje de weg kwijt.. Of ik Maleisië nou leuk moet vinden of niet.. Of eerlijk gezegd Kuala Lumpur.. Het is zo ontzettend modern, hoge gebouwen, perfecte wegen, iedereen houdt zich aan de verkeersregels en het is zo ontzettend geordend. Ik zat in de taxi en ik las zelfs regels voor de chauffeur. Ongelofelijk toch. Hier is uiterlijk ook ontzettend belangrijk en iedereen loopt er uiterst modieus bij. Gucci, Prada en Chanel kom je tegen in de winkelstraten. Ja het is echt even wennen als je 8 maanden in landen hebt geleefd waar het er allemaal niet zoveel toe doet. Ik weet ook niet echt of ik het nou fijn moet vinden of niet. De hoofdstad is in elk geval flink verwesterd en de hele sfeer is anders. Ook denk ik de weg te weten doordat ik als herkenningspunt een MC Donalds zie met daar tegenover een Burger King en er naast KFC. Maar op elke hoek van de straat zitten deze fastfood ketens, dus uiteindelijk ben ik weer verdwaald in de grote stad. Oh ik heb echt het richtingsgevoel van een vrouw! Het reizen met de metro is wel erg handig.
Met een overstap in Bangladesh verliep de vliegreis van Kathmandu naar Kuala Lumpur voorspoedig. Ik kwam om 3 uur in nacht aan in Kuala Lumpur. In het vliegtuig had ik een jongen ontmoet uit Bangladesh die opgehaald werd door een vriend van het vliegveld. Ik kon met hun mee rijden naar de stad. Na het inchecken bij het hostel ging ik buiten nog even een sigaretje roken en werd ik welkom geheten door een man. Vraag niet wat voor welkom want hij deed namelijk zijn broek naar beneden keek mij in m´n ogen en begon zich af te trekken. Ik wist niet wat ik meemaakte. Zwaar geshockeerd ben ik weer naar binnen gegaan. Na 8 maanden in zulke conservatieve landen geleefd te hebben was dit toch wel het laatste wat ik verwachten. Na 2 uur Maleisië wist ik al genoeg, ik ga niet als het donker is alleen de straat op.
De eerste dag heb ik een beetje rondgelopen in de buurt waar ik zit. En ja.. Ik kon vooral de eerste dagen niet wennen. Ik ben de eerste dag naar China Town geweest. Samen met een jongen uit Saoedi Arabië hebben we de Twin Towers opgezocht (de hoogste tweeling gebouwen ter wereld). Best indrukwekkend hoor… Maar ik kan de cultuur nog maar moeilijk vinden. Kuala Lumpur is een multiculturele samenleving. Er zijn veel Chinezen en Indiaanse mensen. Ik woonde in een hostel in een meisjes dormitory. Het is gezellig want ik ontmoet veel verschillende mensen vanuit allemaal verschillende landen die reizen erg leuk vinden. De eerste avond ben ik uiteten geweest met 5 meiden uit Duitsland.
Ik afgesproken met Peter. Ik ken hem nog van de Hanzehogeschool en hij doet op dit moment zijn stage hier in een asielzoekers centrum. We zijn samen naar de markt geweest en vervolgens naar een park om even te drukte en uitlaatgassen te ontvluchten. In de avond zijn we naar een optreden geweest in de Temple of Music and Art. Een leuk initiatief dat alles organiseert op donaties van mensen. Het optreden was echt fantastisch. 2 mannen speelden traditionele hindoestaanse muziek. De ene man speelde op drums en de andere man speelde op een sitar een grote gitaar. Door de muziek leek het net alsof je in een trance terecht kwam. Ik heb een meditatieklas gevolgd met Peter. Erg leuk en leerzaam. Het boeddhisme geeft mij een speciaal en goed gevoel. Het gaat niet zo zeer om rituelen maar om jezelf veranderen in een beter mens. Ik ben steeds meer bewust van mijn eigen gedachten. Ik probeer steeds meer in het nu te leven. Ik probeer te stoppen met mijzelf te vergelijken met anderen en niet gehecht te zijn aan meningen van anderen. Ik probeer mijn gedachten, mijn spreken en mijn gedrag zo eerlijk mogelijk te laten zijn. Het is lastig maar ik voel dat ik ergens op de goede weg zit. Alleen moet ik nog veel dieper in mijzelf kijken om alle antwoorden te vinden als in plaats daarbuiten.
Inmiddels heb ik een ticket geboekt naar Borneo het andere eiland van Maleisië. 2/3 van het eiland behoort onder Indonesië. Ik ben van plan om eerst het gedeelte van Maleisië te ontdekken en daarna de grens over te steken naar Indonesië. Het visum voor Indonesië heb ik inmiddels dus dat moet geen problemen opleveren. Ik ben inmiddels de grote stad ontvlucht en ik zit nu op een klein eiland. Het gezellig eiland dat alleen uit een strand bestaat van 500 meter. Er zijn niet zoveel toeristen, en dat vind ik fijn. Op dit moment ben ik een duikcursus aan het volgen. Ik heb gister mijn theorie examen gehaald en morgen ga ik mijn eerste echt duik maken. Eigenlijk zou ik hem vandaag al maken maar de instructeur had een kater dus is de duik voor vandaag gecanceld. Ik vind het spannend om te duiken maar ik heb zo ontzettend zin in! Ik heb al gesnorkeld hier. Dat is al zo ontzettend leuke en mooie ervaring. Het was de eerste keer dat ik koraalriffen zag. Echt ongelofelijk kleurrijk en mooi! Ik ben heel erg benieuwd hoe het duiken bevalt. 19 september vlieg ik naar Kuching, Borneo. Daar zijn ook veel mooie duiklocaties, die ik zeker nog wil ontdekken. Ik heb het nog steeds erg naar mijn zin en met pijn in mijn hart (ook wel een sprongetje van vreugde hoor :)) heb ik mijn ticket naar London geboekt. Op 2 december vertrek ik vanuit Jakarta, Indonesië. Met vrienden en vriendinnen ga ik gezellig nog een weekend ik London spenderen voordat ik mijn voeten weer zet op Nederlandse bodem. Maar nog even lekker genieten van alle mooie dingen om mij heen.

Volgende bericht schrijf ik vanuit Borneo,
Liefs Anne

  • 12 September 2011 - 15:45

    Karin:

    Hee meid! Mooi verhaal weer.. je maakt heel wat mee!! Nu heeerlijk relaxt op een eiland.. kanniebetah!:D En fijn om te weten wanneer je weer deze kant op komt:) Kusssie

  • 12 September 2011 - 18:11

    Janet:

    Wat gaaf zeg dat duiken! Lijkt me prachtig, echt genieten van de onder water wereld!
    Ik kan niet wachten tot je weet thuis ben!

  • 12 September 2011 - 21:06

    Talitha:

    Weer een erg mooi verhaal!! geniet van je laatste maanden meis! xx

  • 19 September 2011 - 16:46

    Joop Bos:

    Hoi Anne ,
    Het is weer een boeiend en spannend verslag .Ik merk dat je je goed kan redden op deze reizen en daardoor ook in zekere mate je er thuisvoelt . Ga zo door en geniet er nog maar van , nu het nog kan .
    Hartelijke groet
    Joop Bos

  • 21 September 2011 - 09:41

    Margit!! :

    Ohhh Ann,, wij hebben elkaar straks echt bijna een HEEL jaar niet gezien! Wat een raar idee zeg! Kijk er naar uit met je te Skypen en al helemaal om weer eens lekker met je te feesten en thee'tjes te drinken! Maar geniet eerst nog volop van deze fantastische reis! Je bent een topper!!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 401
Totaal aantal bezoekers 54597

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 16 Oktober 2017

Noord Korea

01 Februari 2015 - 14 Mei 2015

Madagaskar

05 Februari 2011 - 05 December 2011

Psychiatrie stage in Manipal, India

Landen bezocht: