Bittersweet! - Reisverslag uit Manipala, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu Bittersweet! - Reisverslag uit Manipala, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

Bittersweet!

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

08 Juli 2011 | India, Manipala

De laatste dagen zijn dan toch echt aangebroken! Het reizen gaat beginnen. Ik ga Manipal verlaten.. Vanavond vertrek ik met de bus naar Bangalore (ongeveer 10 uur van Manipal). Ik ga nog een 2 dagen spenderen in Bangalore.. Ik heb totaal nog geen flauw benul wat ik ga doen.. Maar daar hou ik juist van.. Lekker ongepland ergens heen gaan. Maandag vertrek ik naar Kathmandu, Nepal! Elise komt dinsdag en we gaan lekker rond reizen en Nepal ontdekken. Samen met haar heb ik ook rondgereisd in Ghana. En totaal onverwachts en spontaan zijn we op het idee gekomen om samen te reizen in Nepal. Ohh.. Ik heb er zoveel zin in! De backpack is nu half ingepakt.. Echt problematisch want ik heb hier teveel dingen gekocht en wil zoveel meenemen. Grr.. het komt er op neer dat het niet past! Gister ben ik uiteten geweest met wat mensen om gedag te zeggen.. Pff.. Afscheid nemen is nooit mijn sterkste kant geweest. Maar ik kan met een heerlijk gevoel op reis want ik ben namelijk officieel afgestudeerd! Jippie! Mijn leraren van de Hanze waren enthousiast over mijn verslag. Dus dat voelt super goed! Ik besef het nog steeds niet dat ik nu verpleegkundige ben.
De laatste weken in India heb ik mij weer voortreffelijk vermaakt. Ik ben een weekend naar Mysore geweest. Het was wel een beetje apart en ongemakkelijk want ik was namelijk uitgenodigd door een familie die ik een van de eerste weken had ontmoet op het strand. De man, Nitran had mij uitgenodigd om met hem mee te gaan. Ik dacht dat hij met zijn hele gezin kwam, maar hij kwam alleen. Op goed vertrouwen ben ik toch met hem mee gegaan. Later kwamen we bij een hotel aan, Nitran had maar een kamer geboekt.. Hmm.. Ik heb uiteindelijk aangegeven dat ik niet met hem in een kamer wilde slapen omdat hij bij de receptie had gezegd dat we getrouwd waren. Al met al heeft Nitran nog een aantal keer gezegd dat we getrouwd waren maar hij heeft nooit iets onpasselijks gedaan. In Mysore staan prachtige paleizen en op een berg staat een fantastische tempel. We hebben samen een paleis bezocht en we zijn naar de tempel geweest. Ik heb een heerlijk Ayurveda massage gehad. Oh echt heerlijke massage met warme oliën. De beste massage ooit! De volgende dag zijn we naar Coorg geweest.
Nitran oefent al 7 jaar meditatie en hij heeft mij een aantal meditatietechnieken geleerd. In de prachtige natuur van Coorg hebben we veel gemediteerd. Erg leuk en leerzaam. Ik weet nu echt zeker dat ik in mijn komende reis meer wil leren over meditatie. We hebben een safari gedaan, helaas geen dieren gespot maar we genoten. Een gids vertelde ons dat de overheid veel geld heeft gekregen van andere landen om de natuur te beheren en te beschermen. In plaats daarvan heeft de overheid alle bomen gekapt van bepaalde gebieden in India en verkocht. Met het geld wat de overheid heeft gekregen hebben ze teak omen gepland. Dit hout is perfect voor meubilair en huizen. Dieren kunnen niks met deze bomen, geen eten etc. Zo dus ook in Coorg. Het aantal dieren o.a. olifanten en tijgers zijn sterk verminderd in het gebied. In het weekend voelde ik mij intens verdrietig dat mensen zo ontzettend egoïstisch zijn. We denken alleen maar aan onszelf en we denken dat de wereld maar van ons is.. Pff.. De wereld draait om macht en geld. Ik vind het echt zo ontzettend triest. De volgende dag ben ik ziek geworden van voedselvergiftiging. Op de terugweg zijn we door ontzettend mooie natuur gereden en hebben we veel watervallen gespot. Echt prachtig maar omdat ik ziek was kon ik er niet volop van genieten. Ik ben nog een week ziek geweest.
Mijn kamergenootje en andere studenten zaten midden in hun examenperiode. Afgelopen zondag (ja zelfs op zondag hebben ze examens) was de laatste toets. Met Liz en andere vriendinnen zijn naar een treinbrug geweest om van een prachtig uitzicht te genieten. Met 2 flessen wodka om het verdriet weg drinken omdat we afscheid moeten nemen en herinneringen ophalen van een fantastische tijd die we samen hebben gehad. Tussendoor denderden er treinen langs en de hele brug schudt. Fantastische plek! Die avond namen we afscheid van de eerste mensen die vertrokken naar huis. Die nacht zijn Liz en ik bijna de hele avond en nacht opgebleven om mango’s te eten en green thee te drinken. De volgende dag zijn we uiteten geweest en een Hindi movie gezien. Die avond zijn we naar een plek geweest om waterpijp te roken en spelletjes te spelen. Die avond vertrok ze al.. Liz is nu bij haar ouders in Koeweit. Ik heb haar naar het vliegveld gebracht en beide moesten toch wel een traantje wegpinken.
De laatste dagen heb ik afscheid genomen van alle andere lieve mensen. Ik was uitgenodigd door een schoonmakerster om haar huis te bezoeken. Afgelopen woensdag ben ik met haar mee geweest. Ze heeft traditioneel gekookt en het was erg leuk omdat te zien. Vanochtend heb ik een Koreaans ontbijt gehad bij mijn yogalerares en ben ik gister uiteten geweest met een meisje uit Tibet. Haar ouders zijn gevlucht uit Tibet vanwege de Chinese bezetting. Zij zijn lopend vanuit Tibet naar India gekomen. Tijdens die reis zijn er mensen overleden. Een ontzettend indrukwekkend verhaal.
Ik moet nu toch echt mijn tas gaan pakken.. Stress stress!
Bedankt voor alle lieve berichtjes etc. En ik hou jullie op de hoogte van de reis die ik ga maken!
Liefs vanuit India!


  • 09 Juli 2011 - 09:26

    Joop Bos:

    Hoi Anne ,
    Van harte proficiat met je afstuderen en veel succes ermee in de toekomst .
    Weer genoten van je avonturen en wens je een fijn verblijf in Nepal.
    Hartelijke groet
    Joop Bos

  • 11 Juli 2011 - 14:56

    Marye:

    Haii schattie!
    Geniet van het reizen en al het moois dat je gaat zien!! en ben trots op je, dat je afgestudeerd bent, zustertje van me! I LOVE YOU xxx

  • 11 Juli 2011 - 19:45

    Janet:

    Hee zuslief!

    Wat een mooi verhaal, en nu lekker reizen. En dan snel naar huis toe komen ;) Begin je steeds meer te missen hier hoor!

    geniet van het reizen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 240
Totaal aantal bezoekers 54582

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 16 Oktober 2017

Noord Korea

01 Februari 2015 - 14 Mei 2015

Madagaskar

05 Februari 2011 - 05 December 2011

Psychiatrie stage in Manipal, India

Landen bezocht: