Manipal - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu Manipal - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

Manipal

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

09 Februari 2011 | India, New Delhi

7-2
Iedereen bedankt voor de lieve reacties. Het doet mij goed! Inmiddels ben ik 2 dagen in Manipal. Ik heb een internet verbinding in de kamer van het hostel dus dat is goed nieuws!
Maandag ben ik vanaf Kadaba naar Manipal gegaan met de auto. Door Chethana en haar man werd constant gevraagd of ik niks te kort kwam. Soms wordt er wel een beetje gek van. Ik kon maar kort in Kadaba blijven vanwege de afspraken met de Universiteit. De reis naar Manipal duurde 2,5 uur. Een erg leuke reis en ontzettend veel gezien. Soms hield ik mijn hart vast vanwege het verkeer. Wat een chaos!
Het weer is echt warm dus zonnen is er niet bij want dat hou je niet vol. Ik ben dus nog totaal niet bruin geworden. En de komende maanden stijgt te temperatuur alleen maar, dus ik blijf waarschijnlijk een bleekscheet :)
Ik verblijf nu in een hostel samen met een huisgenoot. Het hostel is alleen voor vrouwen. De kamer is klein. Er staan 2 bedden in en 2 bureaus en er is een emmer met water om je te wassen met een wc (thank god een normale wc). Mijn huisgenoot is een indiaans meisje Liz van 19 jaar. Ze zit in het tweede jaar van haar opleiding tandheelkunde. Erg lief en leuk meisje. Ze is christelijk en verteld mij veel over India. In India wordt het gat tussen arm en rijk alleen maar groter. Ze vertelde ook over een jongen en dat ze een keer had gezoend met een jongen. Het ging de hele klas en het hostel door. Want het kan toch echt niet zoenen met een jongen. Een vriendin van haar heeft een vriendje. Toen ik aan haar vroeg of zij het niet lastig vond dat de jongen niet bij haar langs kan komen in het hostel (jongens zijn namelijk verboden) vertelde ze dat ze het niet wilde omdat je van god moet wachten tot je getrouwd bent. Ik heb wijselijk mijn mond gehouden.
Gister heeft Liz mij meegenomen naar Pooja een hindoeïstische viering ter eren van de god voor education. Het was wel grappig. Er werd gedanst en ze zongen veel liederen want dan mooi moest zijn, maar ik vond eigenlijk eerder kattengejank. (Zie filmpje, sorry ben niet zo erg goed in filmen)
Ik heb nog moeite met het Engels. Omdat het Indiaanse accent erg moeilijk is om te verstaan. Ik zal er vanzelf wel aan wennen denk ik! Vanaf dinsdag ben ik druk met rondleiding en kennismaking met allerlei mensen. De universiteit is echt mooi! Het is groot en het schijnt een van de beste universiteiten te zijn in India. Er komen studenten uit het hele land naar deze universiteit en nog best veel internationale studenten o.a. Europeanen maar vooral studenten uit China en Sri Lanka.
Vandaag ben ik naar de stageplek geweest. Er zijn 28 bedden voor de psychiatrische patiënten. Mannen en vrouwen zijn gescheiden. Er staan ongeveer 14 bedden in een vrij kleine ruimte. Er zijn voor de rest nog 2 ruimtes, namelijk de classroom en er is een 1 persoonskamer. Patiënten met verschillende stoornissen leven met elkaar. Er werken psychiaters, psychologen, masterstudenten en verpleegkundige. De hiërarchie is er goed merkbaar. Als student verpleegkunde sta je echt onderaan de ladder. Je hebt niks te vertellen en moet alles aannemen als waarheid van een arts. Het is zelfs disrespectvol om tegen een arts in te gaan. Als verpleegkundige volg je de opdrachten van een arts en dat is het. Ook is er voor mij een taalbarrière. Er wordt Engels gepraat maar het accent is zover aanwezig dat het lastig is voor mij om het te verstaan. Patiënten kunnen geen Engels dus er is geen mogelijkheid om mondeling contact te maken met een patiënt. Het voelt niet goed aan. Ik vind het ook erg lastig om mijn opdrachten te implementeren in de praktijk. Er zijn weinig mogelijkheid om een plan te maken met een patiënt en ook kwaliteitsverbetering is lastig vanwege de hiërarchie.
Vandaag ben ik aanwezig geweest bij een 'discussion'. Een master medical student heeft een gesprek gehad met patiënt en familie. De discussion vond plaats in een ruimte waar psychiater, 2 psychologen zaten aan het hoofd. Daarbij stonden 2 stoelen voor de patiënt en familielid, dit geval de man van de patiënte. Voor de rest was er een publiek van ongeveer 13 mensen waaronder ik. Het publiek was echt een publiek, wij zeiden niks moesten luisteren. Eerst werd de patiënt besproken na aanleiding van het gesprek met de master medical student. Dit werd erg feitelijk gebracht. Het ging over de achtergrond informatie. Maar nog prima te volgen. Later komt de patiënt en familielid binnen om een gesprek te hebben met de psychiater. Het gesprek was in de lokale taal dus ik verstond er niks van. Na het gesprek wordt er om reactie gevraagd uit het publiek door de psychiater. Maar eigenlijk vraagt hij niets en verteld alleen maar. De inbreng van het publiek is nihil. Ook hoorde ik later de een verpleegkundige niet aanwezig hoort te zijn bij deze discussion omdat het niet hun werkveld is. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat ik hier ga rond lopen.
Ik ben ik naar Blessy gegaan. Het gesprek ging goed. Ze probeerde mij te begrijpen maar zij raadde mij aan om met Ms. Anice te praten. Ms. Anice is zelf namelijk ook in het buitenland geweest. Anice snapte wel wat ik bedoelde, zij zei dat ik een cultural shock mee maak. Voor het taalbarriére heb ik iemand nodig die het voor mij vertaald. Dat zou een master student kunnen zijn. Het een oplossing voor het probleem alleen vind ik het geen oplossing in de psychiatrische setting. Ik heb het gevoel dat ik dan niet kan laten zien wie ik ben omdat ik het gevoel in een gesprek niet goed over kan brengen. Maar ik zal eerst moeten ondervinden hoe dat in zijn werk gaat.
Ik heb afgesproken dat ik morgen bij een psychiatric rehabilitation clinic ga kijken. Dus dat wacht ik sowieso af. Ik heb met mijzelf afgesproken dat ik het sowieso een week ga proberen. Vanmorgen tijdens de discussion kwam het bij mij op om nu gewoon lekker te gaan reizen een stage te doen in september in Nederland zodat ik goed voorbereid het werkveld in kan. Misschien is het werken als verpleegkundige in een land zoals India niks voor mij en moet ik gewoon het bij rondreizen houden. Alleen vind ik het lastig dat ik dan mijzelf teleurstel en zoveel anderen om mij heen met hoge verwachtingen. Maar toch is het lastig om de gedachten los te laten. Ik probeer sterk te zijn en ik weet dat dat ook wel in mij zit. Ik probeer er positief in te staan, alleen vind ik het lastig om mijzelf te motiveren als ik er niet met mijn gevoel achter sta. Ik probeer positief te blijven, en dat lukt ook nog aardig. Omdat het vandaag allemaal gebeurt is, zit ik nog best hoog in mijn emotie.

Voor de rest vermaak ik mij hier prima en ik geniet van mijn verblijf. En gelukkig komt mijn backpack morgen :)



  • 09 Februari 2011 - 10:33

    Maxine:

    He lieverd!
    Poeh wat een verhaal weer! Ik ben toch wel een beetje verbijsterd over je cultural shock (wat best logisch is om te krijgen) maar toch is India geen vreemd land voor je! Het lijkt me wel erg lastig omdat op dit niveau communicatie heel belangrijk is en het zo stroef verloopt. Ik hoop dat een masterstudent voor je gaat tolken! Ik merk een beetje negatieve ondertoon in je blog ondanks alle leuke dingen! Je moet niet teleurgesteld injezelf zyn mocht het in India niet werken, want dat zijn wij ook niet in jou. We weten allemaal dat jij een doorzetter bent! Ik hoop dat het allemaal zijn draai gaat vinden en dan vooral de taalbarriere! Ik ben sowieso al trots op je schat :) hou van je!
    Xxxx

  • 09 Februari 2011 - 10:35

    Maxine:

    trouwens die fotos zijn ook leuk! Echt gaaf om Chethana en haar familie te zien, en gelukkig zien we een hele blije Anne haha :)

  • 09 Februari 2011 - 17:51

    Janet:

    Hee sister!

    Kom op! Je bent er nog maar een dagje, misschien valt het allemaal wel mee. Het is natuurlijk voor iedereen wennen, en vooral voor jou. Zet hem op! Ik weet dat je het kan.

    Wat heeft chetena een ontzettend lief kindje! Wat lief met die kleine krulletjes!

    Ik hou heel veel van je!


  • 09 Februari 2011 - 18:05

    Gertrude:

    Hej meis,

    Zo, wat een verhaal! Kan me voorstellen dat je ontzettend moet wennen aan alles. Het gaat daar totaal anders. Dacht ik nog dat ze van jou zouden verwachten dat je alle antwoorden hebt, blijkt nu dat ze helemaal niet willen weten welke kennis jij hebt! Erg jammer! Maar eerst inderdaad maar 1 of 2 weken proberen en dan kijken hoe het wordt... Al zal de taalbarrière bij de cliënten natuurlijk nooit weggaan, daarvoor is de taal veel te moeilijk. kun je misschien niet een cursus Indias volgen? Probeer maar niet te snel op te geven, misschien moeten zij eerst ook even aan jou wennen. En ik denk dat het inderdaad ook belangrijk is dat je open bent tegenover Ms. Anice. En als je het over 2 weken toch echt niet ziet zitten ga je inderdaad een half jaar reizen, dan kun je in september hier in Nederland altijd nog een leuke stage lopen! Niemand die dan teleurgesteld is in jou, want zoals Maxine zei we weten allemaal dat jij een doorzetter bent! Dat je dit avontuur allemaal zelf hebt geregeld en dat je het aandurft zegt al genoeg! En een buitenlandstage in een ontwikkelingsland is denk ik ook heel erg pittig, want je kan niet in je eentje daar van alles verbeteren... Maar misschien kun je het ook heel klein houden? Dat je alleen de verpleegkundigen daar tips geeft ofzo? En heb je trouwens al met Jan Hayer gesproken hierover?
    Nou meis laat eerst alles maar gewoon over je heen komen zonder dat je je druk maakt om je opdrachten. Die komen over een paar weken wel. En geniet vooral van alle leuke dingen!
    Ik denk aan je!

    Veel liefs Xx

  • 09 Februari 2011 - 19:30

    Ine :

    hey die Anne ......ik kreeg je link van mijn jouw bekende zoon.......
    allereerst ontzettend leuk geschreven en JAWEL HOOR ....ZELFS FOTO'S NU

    wat een lefbol ben je .....welkom in India alsnog en ik lees met verbazing hoe het je daar vergaat in de eerste paar dagen ......het bewijst maar weer eens dat je niets van tevoren kan inschatten ....de tijd zal het uitwijzen meid .....
    Ik stel me dan zo voor wat het voor jou moet zijn om je inbreng die je in gedachten had mogelijk niet te kunnen gaan uitvoeren ....en jou kennende met je spontaniteit ......Maar realiseer je dat dat niet aan jou ligt ....en wie weet waartoe je allemaal nog in staat wordt gesteld

    IK GA JE VOLGEN EN ZET HEM OP MEID ......LIEFS VAN INE EN DIE LANGE LUMMEL ....JE HOORT VAN HEM ....EVEN GEDULD .....DAT HEEFT ZIJN REDEN ......

    EEN DIKKE KNUFFEL VAN HIER XXXXXEN LEGEND EN FRED

  • 09 Februari 2011 - 20:33

    Ries Jolan En Rens:

    Hoi Anne!

    Wat heb je toch een mooie verslagen al gemaakt deze eerste dagen. Alleen gaat het nog niet zo soepeltjes. Maar ik denk ook dat je het een week of twee aan moet kijken, als het dan nog niet zo lekker gaat kun je altijd nog gaan reizen. Niet te snel opgeven!
    Je kunt het! Leuk dat je ook al foto´s erop gezet hebt. We blijven je volgen hoor...........

    groetjes uit Brabant van ons drietjes

  • 09 Februari 2011 - 21:24

    Ziet Er Geweldig Uit:

    Hi Anne, ik volg je hoor xx Rudy

  • 10 Februari 2011 - 01:20

    :

    Hey Annie,

    Geen zorgen alles komt goed! Dat regel je wel! Het is een kwestie van wennen! Fijn dat je ondanks de tegenslagen nog kan genieten! :)

    Cium!

  • 10 Februari 2011 - 10:51

    Joke B.:

    Hallo buurmeisje,
    Ook ik kreeg je gegevens door van mijn zoon. Ik herken je verhalen over de situatie ter plekke heel erg uit de verhalen van een kennis uit Ouderkerk a/d Amstel. Zij is destijds als erg jonge verpleegkundige op eigen houtje naar India gereisd omdat ze het in haar hoofd had gezet Moeder Theresa te gaan helpen. Eenmaal daar, verklaarde Moeder Theresa haar voor gek, omdat ze als geen ander wist hoe zwaar het was om je als westers jong meisje staande te houden in dit land en zeker in de verpleging. Maar ze was koppig en vastbesloten en is gebleven. Ze is na, als ik me goed herinner, twee jaar teruggegaan naar Nederland, en voert sindsdien actie om geld in te zamelen voor allerlei voorzieningen voor vooral kinderen, met de nadruk op meisjes, om ze een goede start in het leven te geven. Ze reist nog regelmatig naar India op en neer om de zaken ter plekke te begeleiden. Als je het leuk vindt, kan ik haar vragen je te volgen en op je verhalen te reageren, als een soort steuntje in de rug van iemand die uit ervaring spreekt. Het is een erg leuke en spontane vrouw die het vast fantastisch vindt dat jij er voor hebt gekozen je stage in India te doen en die zeker de moeilijke omstandigheden zal herkennen waar jij nu tegenaan loopt. Veel sterkte Anne, en blijf schrijven. Het zijn leuke verhalen en het schijnt ook nog therapeutisch te helpen als je alles van je afschrijft! Groet van je buurvrouw Joke

  • 10 Februari 2011 - 11:46

    Monique:

    Heeejj chick!!

    Niets dan respect voor jou!! Jeetje man dat je dit aandurft ;) En dan is het best logisch dat niet alles van een leien dakje gaat.. Kijk het nog ff aan,, maa als het niet goed voelt, dan zou ik naar je hart luisteren :)

    Tjaa, dan hebben we het in NL als verpleegkundige niet eens zo slecht voor elkaar,, pfff niet in discussie gaan met de arts en alles maar klakkeloos aannemen, ik kan het me niet voorstellen!

    Geniet van het land en de andere leuke dingen,, en blijf schrijven! Leuk om je zo te volgen!!

    Je krijgt ook de groetjes van Joop en Christien ;) Haha,,!
    Liefs,, Monique

  • 10 Februari 2011 - 14:48

    Marije Bakker:

    Heey Anne!

    Jeetje he, wat een verhalen.. Vind het echt knap van je dat je dit doet! Kijk het gewoon even aan en wie weet wordt het nog beter! En anders maar niet toch? Je moet niks! Je bent straks wel weer een ervaring rijker in ieder geval.. En vooral, GENIET!:D

    Succes Anne!

    Liefs,
    Marije

  • 10 Februari 2011 - 19:11

    Karin Huizinga:

    Hee lieverd!

    Wat een verhalen.. mooi geschreven! Echt een hele verandering voor je.. kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent. Je had er zoveel van verwacht, en nu kom je al allerlei problemen tegen. Kijk het inderdaad even aan, je bent er nog maar net!
    De eerste week (weken) is altijd moeilijk, je moet gewoon wennen aan de cultuur, andere omgeving, de taal... Maar ik lees al wel dat er mensen zijn die je willen helpen. Dat is al heel wat! En wat fijn dat je weer zo goed met chethan en haar familie kan! Die hebben ook het beste met je voor. Nou meid, veel succes! Geef het even de tijd, en anders kan je inderdaad altijd nog reizen. Het is toch een hele uitdaging dit hoor!!! Vergeet niet te genieten!!!

    Liefssss Karin

  • 11 Februari 2011 - 09:01

    Mariska:

    Hoiii Lieve schat,
    Jeetje wat een verhaal.. Wat is het wennen zeg en al die veranderingen en de taal die je op deze manier toch een beetje tegen staat. Dat is natuurlijk jammer ook omdat we het hier nog over hebben gehad dat het moeilijk is om op " die" manier je verstaanbaar te maken. Hierachie hebben we het ook nog over gehad voordat je weg ging, dat het zo'n groot verschil is, dat lijkt mij ook echt wennen vooral omdat je zegt de arts zegt iets en eigenlijks wat jij moet doen is "ja" zeggen. Dat zijn wij Nederlanders niet gewend he.. hahah.. Soms is dit een voordeel en soms een nadeel. Meis het is ook echt niet raar dat je een cultural shock krijgt, het is echt de normaalste zaak van de wereld. Het verschil tussen Nederland en India is ook zo groot dus daar is echt niks raars aan, had je dat niet dan had je je moeten af gaan vragen ben ik wel Nederlands? haha Ik hoop echt dat je deze week een conclusie kunt maken wat je graag wilt gaan doen, volg je hart en gebruik je hersens daarbij. Je bent zo slim meis, je weet zelf wel of je hier wilt leren wat je graag wilde doen en daarbij gaat het ook om, of je de kennis kunt toepassen in de praktijk. Mocht dit voor jou niet genoeg zijn vanwege de taalbarriere, hierarchie of omdat je weinig contact kunt hebben met de patienten en op die manier niet je kennis kunt overbrengen meis dan is dit niet falen he. Dat moet je weten, dan kies je voor jezelf omdat je weet dat je op die manier niet kunt leren wat je graag wilt. Dus bekijk het goed en van reizen leer je ook genoeg he, dus dat is helemaal niet raar! Je bent harstikke dapper dat je daar zit en iedereen heeft daar veel bewondering voor schat. Dikke kuss heel veel succes lieverd!!!

  • 11 Februari 2011 - 20:29

    Nadine:

    Hee meissie, wat een verhaal zeg. Je verwoord het allemaal wel heel mooi. Het eerste stuk klinkt allemaal wel heel avontuurlijk en positief vind het heel erg jammer dat je een beetje teleurgesteld bent. Maar ik zou zeggen maak ook hier je avontuur van, dat je bent vind ik al heel wat! Ik hoop dat het ondertussen al wat beter gaat, dat je een beetje omgeschakeld bent met de taal.. En de hierachie, ja dat is en blijft lastig voor wij nederlanders die vaak je zeggen tegen hun leraar of baas. Maar ik vind het dapper dat je erna toe bent gegaan en positief bent. Ik denk dat jij je er zeker wel gaat redden. Liefs en zet m op An

  • 12 Februari 2011 - 06:44

    Anneke Zeinstra:

    He Anne zag bij Wendy dat je weer op pad was, en heb je maar eens even opgezocht. Al je verhalen even gelezen pff knap hoor dat je daar stage gaat lopen. Gaat vast allemaal goed komen met die taal, jij regelt dat wel ff haha. Nou ik ga je stiekum volgen hoor. Ps is je backpack wel aan gekomen, of loop je in die mooie gekleurde gewaden van daar. ;)
    Zet m op meis groetjes Anneke

  • 12 Februari 2011 - 17:17

    Marye:

    Nou wijffie,

    Het verhalen schrijven gaan je goed af hoor!! Leuke verhalen...en nu volhouden he haha!! jaa cultuurshoken he:P I'm Proud of You Honey!!

    xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 597
Totaal aantal bezoekers 54601

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 16 Oktober 2017

Noord Korea

01 Februari 2015 - 14 Mei 2015

Madagaskar

05 Februari 2011 - 05 December 2011

Psychiatrie stage in Manipal, India

Landen bezocht: