12-2 - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu 12-2 - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

12-2

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

12 Februari 2011 | India, New Delhi

Dag lieve mensen!
Bedankt voor alle lieve berichtjes! Ook zoveel mensen die mij verhalen lezen waar ik het niet van verwacht had. Echt super!
Ik kom net terug van een meeting met de faculteit Verpleegkunde. Ik moest daar mijzelf voorstellen voor ongeveer 20 mensen en praten in een microfoon. Helemaal niks voor mij. Maar ik heb het gelukkig weer overleefd!

Hier gaat alles goed. Ik vermaak mij prima. Alleen heb ik wel het gevoel of ik weer 16 ben! Ik let hier erg op wat voor kleding ik draag. Blote schouders en korte broeken zijn niet gewenst. Ook is het raar om als vrouw in India te roken. Ik rook dus maar stiekem (lees: verstoppen achter auto’s en stiekem uit het raam in het hostel zoals nu). Daardoor rook ik wel een stuk minder en zit ik als kettingroker er zelfs over te denken om te stoppen. India is zó ontzettend goed voor de gezondheid!
Inmiddels is mijn backpack aangekomen en heb ik weer eigen spulletjes. Dat is toch wel fijn. Wel mis ik een slipper en een woordenboek. Maar ik ben al blij dat mijn spullen er zijn!

Ik ben donderdag naar de psychiatrische rehabilitatie kliniek geweest. De kliniek is er pas sinds een jaar en alles zit er nog nieuw uit. Er zitten op dit moment 25 patiënten. Het gaat om mannen en vrouwen met verschillende stoornissen. Drie van de patiënten kunnen Engels verstaan en één patiënt kan Engels praten. Ik heb al een aantal zaken gezien waar ik wel wat mee kan zoals de rapportage. In de kliniek is één verpleegkundige werkzaam. Ik loop alleen hier tegen het probleem aan dat die verpleegkundige geen Engels kan. Verder loopt er in het gebouw een manager, twee schoonmaakster en een activiteitenbegeleidster rond. Elke week komt er een psychiater langs. Ook is er bijna elke week een nieuwe eerstejaars verpleegkunde student die een week meeloopt. In de kliniek heeft de verpleegkundige niet veel te vertellen. Omdat de verpleegkundige die er werkzaam is geen Engels kan wordt het lastig om door haar begeleid te worden. Maandag ga ik een afspraak maken met Blessy. Ook ga ik volgende week nog psychiatrische afdeling van een government ziekenhuis in Udupi kijken. Omdat het een ziekenhuis is die door de regering subside krijgt, zijn de omstandigheden er slechter. De prijs voor een behandeling ligt er ook veel goedkoper en vooral armere mensen gaan naar dit ziekenhuis toe. Udupi ligt 10 km van Manipal en is goed bereikbaar met de bus. Om misverstanden uit de weg te helpen: ik heb het echt naar mijn zin hier en ik geniet erg van mijn verblijf. Ik weet alleen nog niet of ik mijn stageplek door ga zetten. Anders ga ik gewoon lekker reizen. We zullen zien hoe het allemaal loopt!
Gister ben ik samen met Neethu naar Udupi geweest. Neethu is ook verpleegkunde student. In Udipi heb ik nieuwe slippers gekocht en we zijn naar een Hindoestaanse tempel geweest. De sfeer in de tempel was erg warm. In de tempel zijn veel kleine kamertjes met veel goud, beelden en knielende mensen. Ook waren er brahamen aanwezig. Dit zijn priester en behoren tot de hoogste kaste. Van een brahaam heb ik nog een mooie stip op mijn hoofd gehad en nog wat heilig water gedronken. In de tempel waren zelfs koeien. Erg leuk om een keer te zien en mee te maken.

Samen met mijn kamergenoot Liz, ga ik regelmatig uit eten. Het kost echt niks en ik ben allerlei gerechten aan het uitproberen. Vaak eten we in het hostel. Het eten is echt verrukkelijk. Alleen krijg ik in de ochtend de rijst wat moeilijk weg. Soms krijg ik nog wat waterige ogen door de pittigheid van het eten.

Ik hou er voor nu mee op, want ik ga namelijk naar het strand. Ik moet eerst nog wel even een badpak kopen :) Ik wil jullie trouwens helemaal niet jaloers maken :p

Liefs uit India

P.S.
@Joke
Het lijkt mij fijn als je kennis om mijn verhaal reageert. Wie weet het ze wat tips! Bedankt voor de hulp.


  • 12 Februari 2011 - 10:18

    Maxine:

    He lieverd! Je klinkt al veeeeel blijer en dat maakt mij ook weer blij! stiekem roken haha toen ik dat las moest ik echt lachen, misschien ben je wel echt gestopt bij thuiskomt :P.. Ik ben ook wel nieuwschierig naar al dat eten haha, maar idd sochtends warm eten dat is voor jou wel wennen natuurlijk.. ik ben nog bezig met skype als ik een nummer heb dan mail ik je.
    Love you
    xxx

  • 12 Februari 2011 - 10:25

    Maxine:

    trouwens voor alle mensen die even in de India mood willen komen bekijk dan even Anne's filmpje, dat werkt goed :).. FANTASTISCH!

  • 12 Februari 2011 - 11:44

    Alie De Boer:

    He Anne, wat leuk om je te volgen op je reis en je ervaringen te lezen. Het brengt het zonnige weer wat dichterbij. Het lijkt hier wel herfst op dit moment.Ben benieuwd hoe het verder gaat met je stage, maar ben ervan overtuigd dat je het kan. groet en een knuffel Alie.

  • 12 Februari 2011 - 17:35

    Talitha:

    Hee An!

    Woow ik had niet verwacht dat je zoveel zou shrijven! Ech super om te lezen:) En ik snap wel dat je het moeilijk vindt.. Je niet kunnen uitdrukken lijkt me verschrikkelijk! Maar wie weet komt daar heel snel verandering in! Het is zowiezo al heel tof dat je der bent en zowiezo blijft om te reizen of stage te lopen het is en blijft een ervaring! En alleen daarom mag je al heel erg trots op jezelf zijn!! Nou kop op en ik kijk nu alweer uit naar je volgende verhaal:D

    Liefs,
    Talitha

    p.s ik wil ook naar het strand!!!!!

  • 12 Februari 2011 - 22:08

    Wendy Zeinstra:

    Hey Anne!
    goed om te lezen dat je het naar je zin hebt! best lastig als zo weinig mensen engels kunnen.. succes iniedergeval!! groetjes

  • 13 Februari 2011 - 09:59

    Joke B.:

    Dag Anne,

    Het blijkt dat mijn kennis uit Ouderkerk, Margreet van Coeverden, op 12 januari voor 2 maanden naar India is vertrokken. Je kunt haar helemaal volgen via de site van haar stichting: www.sdwh.nl (Stichting Derde Wereld Hulp). Als je op deze site kijkt, zul je zien dat ze enorm gemotiveerd is in haar werk voor deze stichting en veel heeft bereikt. Zoals je wel zult begrijpen is Margreet op de foto's de blanke mevrouw met het rode lange haar. Via haar site heb ik haar een berichtje gestuurd met een korte uitleg over jouw verblijf in Manipal en haar gevraagd contact met jou op te nemen. Ik weet niet of ze daar in Vijayawada, een stad in de Indiase deelstaat Andrha Pradesh, haar berichten kan lezen, maar ik neem aan van wel. Ook heb ik geen idee hoe ver deze stad van jouw verblijfplaats af is, maar als het niet te ver is, is het zeker de moeite waard om er te gaan kijken. Zelf is ze daar dus tot ongeveer 10 maart aanwezig. Ben benieuwd of het contact gaat lukken. Waarschijnlijk zou ze het al erg leuk vinden als jij haar zelf een berichtje stuurt via haar site. Ik denk echt dat je veel aan haar ervaringen zult hebben. Veel succes ermee. Hartelijke groet, Joke B.

  • 13 Februari 2011 - 12:08

    Gertrude:

    Hej meisje,

    Gelukkig, je klinkt al veel positiever in dit bericht! Je moest eerst natuurlijk ook wennen en die eerste stageplek klonk erg pittig... Maar dit klinkt wel leuk! En als er een aantal patiënten Engels praten dan kun je dus ook communiceren met ze en dan kun je vast wel je rollen daar verwerken! En er is vast wel iemand die Engels spreekt die je kan begeleiden of anders een tolk toch?
    Haha en die kleding en het roken... Straks nog een week bij monniken verblijven en je komt helemaal bekeerd terug! Haha ik zie het al helemaal voor me ;).
    Hier is alles prima, maandag startweek en dan begint volgende week mijn stage! Heb er wel zin in :).
    Geniet er van en blijf schrijven, je verhalen zijn erg vermakelijk!

    Veel liefs Xx

  • 13 Februari 2011 - 14:00

    Arjen Kooi:

    He anne, alweer een tijd geleden dat ik je sprak in chez. Veel plezier daar in India, maak er maar een mooie reis van! :)

  • 14 Februari 2011 - 22:53

    Hans:

    Anne, leuk om te lezen dat je er zo positief in staat :) wel lastig met je stage, maar je bent sterk genoeg om er uit te komen! :) vooral blijven schrijven, doe je goed én leuk :D

    Mis je,

  • 15 Februari 2011 - 08:44

    Marye:

    Haii wijffie,

    echt top dat je het naar je zin hebt...naja ben benieuwd naar je stage dan!! en anders lekker reizen en dat in september doen in NL...:) en jij maakt mij echt niet jaloers hoor door te zeggen dat je naar het strand gaat...ik ben daar gevoelloos voor :P

    xx

  • 17 Februari 2011 - 01:30

    Marije W:

    Hi Anne!

    Leuk je verhaal weer te lezen:) Daar waar jij je weer net 16 voelt als het om kleding gaat, daar voel ik me net 15 als het om drank gaat. Man, ik kan hier nog niet eens fatsoenlijk een flesje wijn kopen in de supermarkt of eentje bestellen in een pub/bar zonder m'n ID te laten zien!:( Moet daarom weer een hoop missen maar vooruut dan maarweer:P Meis, geniet van je tijd, rondreizen kan waaay more nice zijn dan stage aangezien je bij het laatste toch een stuk minder van het land kunt ontdekken!! Liefs

  • 17 Februari 2011 - 21:20

    Sarah:

    Hey Anne,

    Heel erg leuk om je verhalen te lezen! Hoop dat het contact met Margreet gaat lukken, ze is een legende in Ouderkerk! Veel succes nog, liefs x

  • 18 Februari 2011 - 09:58

    Joop Bos:

    Je uitvoerige verslag komt goed over en laat geen ruimte voor misverstanden .Het is jammer dat de taal een probleem is , en ik hoop dat het voor jou geen reden wordt om de stage af te breken . Het doet me heel veel genoegen dat je het zo naar je zin hebt . Volhouden en veel plezier .
    Hartelijke groet

  • 19 Februari 2011 - 15:24

    Karin Huizinga:

    Hee meis!

    Volgensmij ben je al een stuk verder gekomen op je stage dan in de eerste week.. goed om te horen:) Maar als je niet kan communiceren met je collega wordt het wel heel lastig..
    Hoe voelde het om in een badpak te lopen? haha...
    Veel succes en plezier! Spreek je wel weer een keer op skype voordat ik naar bed ga, en jij net wakker bent;).
    Kuss!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 54584

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 16 Oktober 2017

Noord Korea

01 Februari 2015 - 14 Mei 2015

Madagaskar

05 Februari 2011 - 05 December 2011

Psychiatrie stage in Manipal, India

Landen bezocht: