Back in Manipal - Reisverslag uit Manipala, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu Back in Manipal - Reisverslag uit Manipala, India van Anne Wijk - WaarBenJij.nu

Back in Manipal

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 Mei 2011 | India, Manipala

Wat hebben we een fantastische reis gemaakt met z’n 5en! Ik heb er van genoten en rest ook, dat weet ik zeker! Voor iedereen was India wel een beetje wennen.. Het blijft een overbevolkt land vol met contrasten en uitersten. Als je net denkt het een beetje door te hebben wordt je weer verbaasd door iets nieuws.
We hebben een mooie reis gemaakt. Veel dingen gezien en bezichtigd. De temperatuur in Delhi was rond de 40 graden.. Dus echt ontzettend warm. De eerste dagen hebben we doorgebracht in Delhi. Zowel New als Old Delhi hebben we gezien. Het lijken twee werelden in een stad. New Delhi is schoon, mooie huizen en aardig rustig. Daarin tegen in Old Delhi chaotisch, armoedig, vol, smerig en vooral ontzettend druk! In Delhi hebben we veel dingen bezichtigd met behulp van de metro. Van het Red Fort tot de Moskee naar CP en de markt. Een vriend van mij had via zijn oom accommodatie voor ons geregeld. Echt super chill :D Een avond zijn we met hem uit eten geweest.. Erg gezellig en ook leuk om met een Indiër te eten. Boeren en smaken zijn zeer gebruikelijk en af en toe was het best lastig om onze lach in te houden. Na Delhi zijn we met de trein naar Agra gegaan. De Taj Mahal moesten we natuurlijk gezien hebben. Wat een fantastisch gebouw! Het lijkt net een schilderij zelfs als je er voor staat. Later zijn we nog naar het Agra fort geweest. Daar zijn de eerste apen gespot. De avond hebben we de reis vervolgd naar Jaipur oftewel the pink city. We kwamen in de nacht aan en we verbleven in een verblijfplaats op het station. Na de reis waren we wel aan onze rust toe. In het verkeer wordt er flink getoeterd, maar bij het treinverkeer… En die toeters zijn hard! We soms ook rechtop in bed. Ik moet er nog om lachen als ik er aan terug denk. In Jaipur hebben we de stad bekeken. Naar het amber fort geweest wat ik het beste kan omschrijven als een prachtige gebouw dat lijkt op een doolhof, op een olifant gereden en we zijn naar een national park gegaan in Rajastan, een uur of 4 rijden van Jaipur. We kwamen in de avond aan en moesten maar even genieten van het zwembad. Languit in het zwembad werd de fles wodka besteld. Aangezien ik al een tijdje niet had gedronken had knalde het er best in.. En ja het is niet verstandig om met zulke hitte te drinken.. Na een val (zelf kan ik mij niet meer goed herinneren hoe het precies gebeurt is :$) ben ik verkeerd geland op mijn schouder en met mijn hoofd ergens tegenaan gekomen. Later hoorde ik dat mijn hoofd flink bloedde maar ik had alleen maar last van mijn schouder. De volgende dag was ik ook niet meer in staat om op safari te gaan. Janet en Wilco hebben alleen kunnen genieten van de natuur en Bene en Jantine half.. Ze hadden maar een paar uur geslapen omdat ze druk met mij waren en tijdens de safari in slaap waren gevallen.. Gelukkig hebben ze de tijger en het luipaard gezien! Vanuit Jaipur zijn we naar Risikesh geweest met de nachttrein. Rishikesh ligt aan het begin van de Himalaya en wordt beschouwd als een heilige plek. De heilige rivier de Ganges stroomt door de plaats. Hindoes drinken water uit de Ganges, baden erin en doen Pooja, bidden. Het water is koud doordat het ijswater is vanuit de bergen. Voor iedereen was het wel even lekker om op een iets rustigere plek te zijn en omringd door prachtige bergen. In de ‘achtertuin’ van onze verblijfplaats zaten veel apen! Jantine is zelfs beroofd van een watermeloen door een aap! In Rishikesh ben ik naar het ziekenhuis geweest doordat ik nog steeds last had van mijn schouder… Na een röntgenfoto van € 1,60 bleek ik een breuk te hebben in mijn sleutelbeen. Gelukkig een mooie breuk en ik moet nu met mijn arm in een mitella. We hebben een waterval bezocht en de rest is gaan raften. Ook zijn we nog een dag naar Hardiwar geweest om daar de sfeer even te proeven! Alleen daar begon het te onweren en te regenen. Een bijzonder moment doordat iedereen de straat op ging om te genieten van de regen.
Daarna zijn we terug gegaan naar Delhi. Ik heb mijn reis vervolgd naar Goa een treinreis van 36 uur. Helaas had de trein 5 uur vertraging! Lekker nog een paar dagen bij het strand. Volgens mij ben ik nog ontzettend veel vergeten te vertellen. Ik kan alleen maar laten weten dat de reis echt te gek was! Ik mis Bene met zijn handgel en vitaminepillen, Janet met haar opgezwollen voeten door de warmte, Jantine voor de yoga oefeningen en Wilco met droge humor :D Ik vond het in elk geval ontzettend fijn om weer even tussen de Nederlanders te zijn :D

Vorige week ben ik vanuit Goa weer terug gekomen in Manipal. Best lastig om rond te reizen met een zware backpack en een gebroken sleutelbeen. Maar gelukkig zijn hier veel lieve mensen die met liefde mijn tas gedragen hebben. Het is leuk om weer in Manipal te zijn en iedereen weer te zien. Fijn om mijn eigen plekje weer te hebben en weer lekker uiteten te gaan.
Mijn stage is weer begonnen. Nog steeds vind ik het niet echt wat maar ik heb al wel steeds meer een band met de patiënten. Ik ben nog steeds bezig met een project samen met een patiënt. Ik leer hem veel van de dingen die ik ook geleerd heb in Pune. Het lijkt echt te werken dus dat is super fijn! Er is ook een nieuwe patiënt opgenomen in de kliniek. Een vrouw die lijdt aan een vorm van schizofrenie en graag naakt rondloopt en vervolgens naar de mannenvleugel rent. Die wordt in een conservatief India niet echt getolereerd. Verpleegkundigen slaan dan ook met een bamboestok om haar weer terug te drijven naar haar de kamer. Vreselijk! Ik heb geprobeerd om er wat van te zeggen en om haar te vertellen dat dit niet de manier is… Maar niemand trekt zich er wat van aan. Ik vind het een lastige situatie. Ik ben van plan om voorlichting te gaan geven, hoe om te gaan met patiënten in zulke situaties. Hopelijk brengt het iets!
Voor de rest ben ik eindelijk maar is begonnen met de verslagen alleen blijft het lastig om te typen met links en gaat het niet zo snel. Met mijn rechterarm gaan het beter en ik heb er al minder last van. Ik ga nu ook stoppen met schrijven omdat ik zo meteen naar een van de mooiste stranden. Nog even genieten van de warmte voordat het regenseizoen begint!

  • 19 Mei 2011 - 05:55

    Maxine:

    He lieverd!! Ik wist natuurlijk al dat je erg hebt genoten maar toch leuk om alles even te lezen! Gelukkig gaat t met je arme armpie al wat beter! Geniet van het strand schat en we bellen snel weer. Mis je ontzettend erg!
    Hvjouw, xxx Maxine

  • 19 Mei 2011 - 09:41

    Gertrude:

    Hej meis!

    Gelukkig gaat het al weer wat beter :). Hopelijk is je arm snel weer beter en kun je weer normaal functioneren.
    Ik vind het dapper van je dat je toch je stage doorzet! En onthoud: Het komt allemaal GOED! :)

    Veel liefs!

  • 19 Mei 2011 - 18:12

    Janet:

    Hee zussie!

    Ik denk aan India terug met een grote lach op mijn mond :D

    Wilco en ik hebben het ontzettend naar mijn zin gehad. Ook al was de cultuur shock behoorlijk heftig,

  • 19 Mei 2011 - 19:57

    Anneke Z:

    O Anne wat ben je toch ook en doorzetter he!!!
    Heel veel succes meis zet m op en geniet.
    vr.gr.Anneke

  • 23 Mei 2011 - 10:59

    Marye:

    Haii dushii,

    Arm kind met je schouder!! Haha...in Nederland vaak gedronken gebeurt er niets, ga je naar India krijg je dit..!! Hoe is het nu met je arm? Ik wil trouwens graag met je skypen binnekort! Alleen moet ik zeggen dat ik weer mijn webcam ben vergeten...hij ligt op zolder dus vergeet ik dat!! Volgende week ga ik er echt aan denken want wil je graag even zien en weten hoe het met je gaat!! Love you baby!!

    xx

  • 26 Mei 2011 - 09:55

    Joop Bos:

    Hoi Anne ,
    Leuk dat je weer iets van je laat horen . Je reisverslagen zijn heel gedetaileerd en daardoor goed te volgen . Ondanks je ongelukkige val , blijf ik ervan genieten .
    Hou vol en veel plezier .
    Hartelijke groet .
    Joop Bos

  • 26 Mei 2011 - 10:04

    Joop Bos:

    Hoi Anne ,
    Leuk dat je weer iets van je laat horen . Je reisverslagen zijn heel gedetaileerd en daardoor goed te volgen . Ondanks je ongelukkige val , blijf ik ervan genieten .
    Hou vol en veel plezier .
    Hartelijke groet .
    Joop Bos

  • 26 Mei 2011 - 15:11

    Joop Bos:

    Hoi Anne ,
    Leuk om weer even iets van je te horen . Je gedetailleerde reis verslagen lezen heel prettig weg . Jammer van je ongeluk , maar ik hoop dat je het naar je zin blijft hebben .
    Hou vol en blijf genieten van je avontuur .
    Hartelijke groet
    Joop Bos

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 14 Dec. 2010
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 54582

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2017 - 16 Oktober 2017

Noord Korea

01 Februari 2015 - 14 Mei 2015

Madagaskar

05 Februari 2011 - 05 December 2011

Psychiatrie stage in Manipal, India

Landen bezocht: